Afscheid nemen

27 november 2014 - Jogjakarta, Indonesië

Jaloers op deze juf die in het 'zonnige' Indonesië zit? Laat de jaloezie maar achterwege, wat betreft het weer dan, want de hemel komt hier naar beneden. Iedere ochtend worden we weer voor de gek gehouden: Jongens het is mooi weer!!! Na school gaan we direct naar het zwembad!!! Maar tegen tweeën trekt het helemaal dicht en is er geen spoor meer van dat lekkere zonnetje. Poncho's aan en gaan. Zweet en regen = de perfecte combinatie (not), want ja tijdens de regenbuien is het hier nog altijd rond de 30 graden. Tijdens zo'n heftige regenbui is het lastig zien zonder vizier, de regen klettert in je ogen. Dit is heel vervelend als je elkaar aan het volgen bent. Het kan dan voorkomen dat de scooter die jij volgt (Demi en Daan) net voor een auto glipt. Ja actie, reactie --> nee, net te laat, ik moest remmen waardoor de pizzabezorger achter mij boven op mij knalde. De fijne vent glimlachte even naar me en vervolgde zijn weg. Bedankt, kl**tzak! Eenmaal weer opgestart, een lege telefoon en nog altijd in de regen, rechtsaf geslagen en ik hoopte dat ik de meiden nog zou vinden. Een eindje rechtdoor keek ik naar links en zag ik twee helmpjes (met daaronder twee hoofdjes) op de stoep liggen. 'He, dat zijn mijn twee helmpjes, Deem en Daan!' De arme stakkers hadden door dat ik niet meer achter hen reed en wilde de (hoge) stoep op rijden, die te glad was waardoor zij vielen. Nadat ik zag dat ze in orde waren, moest ik natuurlijk heel hard lachen om ons stumper-team. Het kan ook nog zo zijn dat één van de meiden onderweg roept: Het gaat regenen, even stoppen!! (ik noem geen namen, kuch Raquel) De donkere lucht neemt je soms in de maling, daar zit je dan, bezweet, vacuüm verpakt in je poncho... -_- Zwaar leven.

Niet alleen het slechte weer is vervelend, ook de beesten die het met zich meebrengt zijn tot last. (ZIE FILMPJE: VLIEGEN) Na een goede onweersbui vliegen hier echt miljoenen beesten door de woonkamer. Lastig vergaderen met die beesten die ook nog eens motorisch gestoord zijn en er dus iedere minuut wel een tegen je kop aan vliegt. Iedereen die mij een beetje kent weet wat ik op zo'n moment doe... Gillen en als een spastische bambi door de kamer rennen ja!

Gelukkig heb ik het ondanks de regen en de beesten nog steeds erg naar m'n zin.

Gister heb ik met de meiden een Batik cursus gevolgd. Deze traditionele vorm van stof bewerken trok mijn aandacht eerst totaal niet. Tot ik deze cursus deed. Op lappen stoffen waren allerlei voorbeelden getekend die je mocht kiezen. Ik koos ervoor om lekker crea-bea zelf een ontwerp te maken. En wat is meer Cher dan een veer... Dit duurde wat langer maar dan heb je ook iets! De lijnen van de veer moest je met een klein 'pijpje' en hete wax volgen zodat later deze lijnen wit zouden blijven. Een heel priegel werkje. Na de wax kon ik met verf en een wattenstaafje de veer verschillende kleuren geven, heel leuk om te doen! Nadat dit droog was kwam er over de kleuren een hele laag wax, dit werd gedroogd en gewassen. Hierna volgde verschillende dompel badjes, werd de lap stof gekookt, uitgewassen en opgehangen. Tada, mijn eigen Batik-doek. Wat ik er mee kan? Al sla je me dood.... Het ziet er leuk uit haha, zie foto's.

Het onderzoek loopt tegen het einde aan, we hebben alles ingeleverd en wachten op feedback van onze begeleidster in NL. Het is tijd voor afscheid want volgende week begint het reizen.

Afgelopen maandag hebben Demi, Daan en ik afscheid genomen van de leerlingen en leerkrachten op Tumbuh 2. Als afscheid heb ik wentelteefjes gemaakt met de kinderen van grade 1/2 (groep 3/4), spelletjes gespeeld, een laatste les over Nederland gegeven, getrakteerd en natuurlijk nog even een potje gevoetbald met de jongens. Aan het eind kreeg ik van ieder kind uit grade 1/2 een tekening waarop van ieder een foto met mij stond met een lieve tekst erbij. Zo schreef er een: 'Thank you Miss Cher, because you love me....' tranen in m'n ogen! Deze lieve woorden neem ik allemaal mee naar Nederland. Bij de deur kwam iedereen nog even knuffelen, slik, ik ga ze allemaal zo erg missen... In zo'n korte periode heb ik een band gekregen met iedere kleine pinda in die klas, inclusief de leerkrachten. Een emotioneel momentje aan het einde dus!

Volgende week maandag presenteren wij ons hele onderzoek aan de universiteit, daarna zijn we (hopelijk) echt klaar.

We vieren hier met z'n alle nog pakjesavond, 6 december speel ik zwarte piet op een Nederlandse school hier en die avond pakken Daan en ik onze rugzakken. Op naar Bali, lekker reizen!!!! En als klapper op de vuurpijl komt mijn lieve vriendin Belle ons rond de 12e tegemoet op dit mooie eiland.

Let's start this journey :D

1. Raquel:
    27 november 2014
    Ik ben inderdaad net zo betrouwbaar als buienradar!
    xxx
  2. Cher:
    HAHAHAHA inderdaad
  3. Emily:
    27 november 2014
    Hahaha ik lag helemaal in een deuk bij het lezen hiervan... ik hóór het je allemaal zeggen en ik zie het je allemaal doen! Kan niet wachten tot je er weer bent en je 't in geuren en kleuren in het echie kan vertellen. <3
  4. Cher:
    Hahahaha !! Leuk! Ja dat kom k zeker doen als k terug ben
  5. LESA:
    27 november 2014
    Leuke bezigheden, dat batik is heel mooi. Die vogeltjes waar zijn die voor toch niet als lunch lol
  6. Cher:
    27 november 2014
    Haha nee die worden verkocht aan kinderen
  7. Marijke de Jong:
    28 november 2014
    Weer een mooi en grappig en lief verslag Cherelle, ik kreeg tranen in mn ogen bij je afscheidsverhaal. Je veer is prachtig en je vindt er vast een toepassing voor. Ik zie je echt Door die regen crossen LOL. Fijne dagen op Bali lieverd en fijn om je straks weer te zien en te beleven ♡♡♡
  8. Cher:
    28 november 2014
    Dankjewel <3 liefdeeeee
  9. Marianne de Jong:
    30 november 2014
    Hoi Lieverd, weer heerlijk om je verhaal te lezen, helemaal Cherel!

Nou, ik denk dat ik nu degene zal zijn als we een beestje hier thuis hebben die harder zal gillen, jij bent nu helemaal immuun, hahahahaha
    Hoe vonden de kinderen je wentelteefjes?
    Ook grappig om te zien wat je daar allemaal maakt, sieraden, Batikdoeken, koken....goed, hoor. Geniet nog maar lekker daar want het is zo voorbij xxxxx dikke kus!