What is more beautiful than a child full of laughter'

18 oktober 2014

'What is more beautiful than a child full of laughter'

Waneer ik weer eens iets leuks aan het doen ben met met de kinderen uit groep 3 en 4 vergeet ik bijna waarom ik hier ben: het onderzoek, de minor. De Engelse lessen, gekke spelletjes en leuke buiten activiteiten zijn geen prioriteiten maar maken de tijd hier zoveel leuker. Juist omdat de leerkrachten veel op eentonige manier lesgeven vinden de kinderen het extra leuk als wij er weer eens een gekke draai aan geven. Zoals op de foto te zien is, ipv de 'hokey pokey' gewoon in de klas te doen neem ik ze mee naar buiten voor wat beweging. Lachen, gieren en brullen was het toen ze verzonnen om 'your whole butt in' te doen. Wat ze ook erg leuk vinden is voetballen, dit mogen de kinderen doen met mij, op dinsdag, als ze 3 kaartjes over hebben aan er eind van de dag (v.h. Beloningssysteem). Afgelopen dinsdag speelden we met de jongens tegen de meisjes, erg oneerlijk natuurlijk die kleine meisjes kunnen niett zo goed voetballen maar het ging om de lol en die hadden ze!  Ik werd flink uitgelachen, dikke vette slappe lach, toen ik m'n slipper 10 meter verderop slingerde na een trap. Met tranen in z'n ogen kwam een van de knulletjes m'n kapotte slipper brengen, 'Miss TJER, hahaha here is your slipper, keep it please'  :')

We beginnen echt een band te krijgen met de leerlingen al is de taal soms wel een barrière. Als ik 's ochtends binnen kom roepen ze in koor: MISS CHER!!  Ik word op z'n Indonesisch begroet: zij geven mij hun hand en plaatsen mijn hand daarbij tegen hun hoofd of wang, een teken van respect...  Heel schattig.

Het beloningssysteem begint zijn vruchten af te werpen, de drukke jongetjes zijn er gevoelig voor en er wordt  haast niet meer voor de beurt gesproken. We hebben letterlijk allemaal met onze monden open gekeken hoe goed het ineens gaat, er is rust in de klas, de leerkracht komt aan echt lesgeven toe en ze zijn veel consequenter dan voorheen. Nadat Sam, Deem, Daan en ik een workshop hebben gegeven aan alle leerkrachten van de school, over energizers en aandachttrekkers, zagen wij dat ze deze ook daadwerkelijk gebruikten. Ze doen de energizers tussen door en trekken de aandacht d.m.v korte concentratie spelletjes.

Nu de eerste fase in volle gang is kunnen we door naar het tweede 'probleem': niveaudifferentiatie. Ik merk in groep 7 dat de leerlingen die al goed Engels spreken zich erg vervelen tijdens Engels en daardoor storend gedrag vertonen, zij hebben uitdaging nodig en de zwakkere leerlingen extra uitleg en tijd. Dit wordt onze volgende aanpak.

Nu lijkt het alsof we ons hier elke dag in het zweet werken, dat valt mee hoor! We hebben nog genoeg vrije tijd (al is onze planning aangepast door de universiteit), dus deze besteden we goed! Spelletjes avonden, film kijken, zonnen, zwemmen, feesten etc. Vorig weekend zijn we gaan raften, de rivier was een beetje kalm maar daar hadden we een mooi plannetje voor. Vol energie en enthousiasme zijn Sam, Daan, Deem en ik de boot van de andere meiden gaan 'kapen'. Aan het uiteinde van de peddel zat een soort haak, hiermee hebben we met brute kracht Raquel, Judith, Merel en Floor uit hin bootje gehesen en zo de boot overgenomen. We hebben enorm gelachen en zijn ook goed terug gepakt.

Verder hebben we drie weken geleden een tof strandfeestje gehad waar we cocktails uit kokosnoten dronken. Een 'paar' kokosnoten verder lagen we in coma in een houten strandhutje, want alle homestays waren volgeboekt. Die houten plank lag prima maar heb ik om 08:00 toch verruild voor het strand... Een heerlijk weekendje kan ik jullie vertellen!

Morgen gaan we naar een Indonesisch festival, tubing staat nog op de planning (door grotten heen), de Marapi vulkaan willen we nog beklimmen... ik geniet met volle teugen!

Lots of love vanuit het zonnige  Indonesië.

1. Tanita:
    hallo lieverd,

Goed om te horen dat jullie veranderingen hebben kunnen brengen in het onderwijs.
    En dat in zo een korte tijd! Echt netjes.
    Als ik zo je verhalen lees leef ik me echt helemaal in, haha gek wijf dat je er ook bent.

Bn blij dat je het zo ontzettend naar je zin hebt!
    Je foto's spreken voor zich
    Super leuke blog weer relle

Hou van jou ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
    Tanita
  2. Marijke de Jong:
    18 oktober 2014
    Fantastisch verhaal Cherelleke, fijn dat jullie aanpak werkt, heel positief en dat je zo kan genieten van die kinderen en jullie activiteiten in je vrije tijd. Je wordt er gewoon vrolijk van, heerlijk om te lezen, ik zie alles voor me!!! Dikke knuffels lieverd XXXXXX
  3. Cher:
    19 oktober 2014
    Dankjewel lieverds! Ik hou van jullie xx
  4. Thijs:
    19 oktober 2014
    Hee Cher! Super om dit te lezen zeg, wat een geweldige ervaring moet dit zijn! Blijf vooral lekker gek doen zo hahaha! Veel plezier!
    ~Thijs
  5. LESA:
    1 november 2014
    Citaat:,,Nu lijkt het alsof we ons hier elke dag in het zweet werken, dat valt mee hoor! "
    Als ik jullie zie heb ik ook meer een vakantie gevoel dan werk, je ziet dat je het er naar je zin hebt, strak wil je niet meer terug. x
  6. Cher:
    1 november 2014